Σμύρνη μου αγαπημένη: Μια υπερπαραγωγή με ενδιαφέρουσες στιγμές και απώλειες στη διαδρομή
Σελίδα 1 από 1
Σμύρνη μου αγαπημένη: Μια υπερπαραγωγή με ενδιαφέρουσες στιγμές και απώλειες στη διαδρομή
Το Σμύρνη μου αγαπημένη, η ακριβότερη παραγωγή από καταβολής ελληνικού κινηματογράφου, πλαισιώνεται από απόλυτο κοντράστ.
Το ξεκίνημα δείχνει έναν νοσταλγικό κοσμοπολιτισμό, το καθωσπρέπει πάρτι που κράτησε από το 1915 ως τα προεόρτια της καταστροφής, πασπαλισμένο με ανεμελιά και βουτηγμένο στην απερίσκεπτη αφέλεια του ελληνισμού της στρωμένης επιχειρηματικότητας, των καλών τρόπων και της ευγενικής ανταλλαγής επισκέψεων στα όμορφα σπίτια.
Το φινάλε, τραχύ και οδυνηρό, πνίγει την ψευδαίσθηση της αιώνιας ευημερίας σε μια αιματηρή σφαγή, σαν εφιαλτική προειδοποίηση της Ιστορίας για όσους τη μεταχειρίζονται σαν περαστική φάση ή σαν κουβέντα καφενείου.
Στο ενδιάμεσο, απλώνεται η ιστορία της ταινίας, το χρονικό της οικογένειας της Φιλιώς Μπαλτατζή όπως ξεπηδά από τις σελίδες του τεφτεριού με τις συνταγές της, ενθύμημα της εγγονής της που έφτασε στη σύγχρονη Μυτιλήνη των προσφύγων, όπως ακριβώς και η γιαγιά της (μια έξυπνη σύνδεση με το σήμερα, που μένει στις προθέσεις).
Οι κινηματογραφικά ζουμερές, και πιο ουσιαστικά δραματικές σκηνές της ταινίας είναι εκείνες που οδηγούν στο αναπόφευκτο, και ξετυλίγουν την αγωνία για το μέλλον των πρωταγωνιστών μέσα στο χάος.
Σε σενάριο της Μιμής Ντενίση και του Μάρτιν Σέρμαν, ο Γρηγόρης Καραντινάκης επιστρατεύει την πείρα και την κινηματογραφική του αντίληψη για να χωρέσει πολλούς χαρακτήρες και ακόμη περισσότερα γεγονότα, με τακτική γρήγορου μοντάζ και πολλών πλάνων στις σκηνές, από την αρχή ως το τέλος.
Και ενώ, θεωρητικά, θα ενίσχυε τη δραματικότητα, αν τόνιζε με κοντινά στιγμές των οποίων η κορύφωση θα απαιτούσε διάρκεια, αποσπώντας ερμηνείες, π.χ. με τη σκοτεινιά του παρελθόντος που φέρει η Ταμίλα Κουλίεβα, την αγχώδη ανταπόδοση του έρωτα της Κατερίνας Γερονικολού προς τον αγαπημένο της ή την προσδοκία της ευτυχίας που ζωγραφίζεται στο πρόσωπο της Αναστασίας Παντούση, η αποσπασματικότητα αποδυναμώνει συνεχώς το επίκεντρο, δηλαδή τα πρόσωπα που πάσχουν.
ΕΠΙΛΟΓΕΣ
Η ιστορία της Μαρίας Πολυδούρη στην Αθήνα της δεκαετίας του '20
Μαρία Πολυδούρη, μια γυναίκα ελεύθερη, ασυμβίβαστη, φεμινίστρια στην Αθήνα της δεκαετίας του '20
ντενιση γερονικολού
Σμύρνη μου αγαπημένη: Μια υπερπαραγωγή με ενδιαφέρουσες στιγμές και απώλειες στη διαδρομή
Ακολουθώντας τα χνάρια του Valentino
Ακολουθώντας τα χνάρια ενός σκύλου στο Μιλάνο
Το περίφημο δραματικό τόξο των πρωταγωνιστών στριμώχνεται και αναβάλλεται, με αποτέλεσμα μικρότεροι σε έκταση ρόλοι, όπως του Χρήστου Στέργιογλου ως στυγνού Ύπατου Αρμοστή, και του γλυκύτατου παππού του Γιάννη Βογιατζή, να βγαίνουν αβίαστα όσο διαρκούν και να ολοκληρώνονται αρτιότερα.
Ανάμεσα στην ιστορική γνώση που καλύπτει τη νοοτροπία και τα συμφέροντα των Μικρασιατών Ελλήνων, των Τούρκων, των συμμάχων, των φίλων κι εχθρών αλλά και των μεταβαλλόμενων συσχετισμών πίσω στην πατρίδα, και την προσωπική διαδρομή και τις συγκρούσεις των ηρώων, συμπτύσσεται και συχνά διακόπτεται η συγκίνηση, που είναι το κύριο ζητούμενο του Σμύρνη μου αγαπημένη.
Η εμφανώς εύρωστη προσεγμένη στις λεπτομέρειες, αν και με τεχνικές ανακολουθίες, παραγωγή υπηρετείται από περιστατικά που μπορεί να λειτουργούν καλύτερα στη σκηνή, ακόμη και με την αναγκαστική αφαίρεση που απαιτείται στην εναλλαγή, ωστόσο στην οθόνη παρατίθενται σαν επεισόδια που δένουν με διαλόγους, παρά μέσω των εικόνων.
Ο Καραντινάκης παρεμβαίνει στο υλικό όσο πλησιάζουμε στη διάσπαση του πολεμικού μετώπου, στις κρίσιμες στιγμές πριν από την τραγωδία. Οι κινηματογραφικά ζουμερές και πιο ουσιαστικά δραματικές σκηνές της ταινίας είναι εκείνες που οδηγούν στο αναπόφευκτο και ξετυλίγουν την αγωνία για το μέλλον των πρωταγωνιστών μέσα στο χάος. Εκεί η ταινία μιλά οπτικά, κλιμακώνεται σκηνοθετικά και κερδίζει το χαμένο έδαφος μιας παρατεταμένης παρένθεσης.
σμυρνη μου αγαπημενη
Το ογκώδες σενάριο ήθελε περιορισμό και επιλογή, καθώς η φορτωμένη από κοινωνικοπολιτικές παραμέτρους αφήγηση δεν αναπνέει με άνεση.
Η Μιμή Ντενίση παίζει τη Φιλιώ σαν ακαδημαϊκή αγία: ξέρει πάντα τι είναι σωστό και έχει κάτι καλό να σκεφτεί και να πει. Όταν διηγείται το στόρι μέσα από τις σελίδες του καμουφλαρισμένου ημερολογίου της, περνά από το ένα κεφάλαιο στο άλλο, αλλά όποτε εμφανίζεται, υπονοεί πως μια νέα ενότητα προστίθεται, χωρίς να προδίδει τη συνέχεια. Διαθέτει ενωτική ζεστασιά και ανακουφιστική ψυχραιμία, έχει command (μια δική της αίσθηση της συνέχειας στην πλοκή) κι ελέγχει το συναίσθημα της ταινίας.
Είναι φυσικό να γνωρίζει σε βάθος ποια είναι η Φιλιώ και τι ρόλο διαδραματίζει, αφού έγραψε το έργο και γέννησε τον λόγο κάθε χαρακτήρα, αλλά εντυπωσιάζει ο μελαγχολικός ορίζοντας στο βλέμμα της, πίσω από τις λέξεις και πέρα απ’ τα αβρά προσχήματα που κρατά η δυνατή και φινετσάτη, ισορροπίστρια Σμυρνιά που έπλασε – μια διασταύρωση καλλιεργημένης grande dame με στωική ανατολίτισσα.
Το ογκώδες σενάριο ήθελε περιορισμό και επιλογή, καθώς η φορτωμένη από κοινωνικοπολιτικές παραμέτρους αφήγηση δεν αναπνέει με άνεση. Η συνέπεια αυτής της δύσκολης εξίσωσης είναι μια συναισθηματική απόσταση, μια έντιμη τροχονόμηση έμψυχου και ιστορικού υλικού, με ενδιαφέρουσες στιγμές και απώλειες στη διαδρομή.
Πηγή: Lifo
Παρόμοια θέματα
» Σμύρνη μου Αγαπημένη
» Αμοργός: Άκαρπες οι έρευνες για τον εντοπισμό του 59χρονου Αμερικανού – Η δύσβατη διαδρομή
» Ένοπλη ληστεία σε τράπεζα στη Νέα Σμύρνη
» Συναγερμός για την εξαφάνιση 16χρονης από τη Νέα Σμύρνη
» Καταδίωξη αυτοκινήτου στη Νέα Σμύρνη - Με καλάσνικοφ ο ένας από τους επιβάτες
» Αμοργός: Άκαρπες οι έρευνες για τον εντοπισμό του 59χρονου Αμερικανού – Η δύσβατη διαδρομή
» Ένοπλη ληστεία σε τράπεζα στη Νέα Σμύρνη
» Συναγερμός για την εξαφάνιση 16χρονης από τη Νέα Σμύρνη
» Καταδίωξη αυτοκινήτου στη Νέα Σμύρνη - Με καλάσνικοφ ο ένας από τους επιβάτες
Σελίδα 1 από 1
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
Πεμ 13 Ιουν 2024 - 9:05 από DIGITAL™
» Μάχη με τις φλόγες στην Λιβαδειά – Καίει σε κατοικημένη περιοχή
Πεμ 13 Ιουν 2024 - 9:02 από DIGITAL™
» Σάμος: Ολλανδός τουρίστας αγνοείται για τέταρτη μέρα
Πεμ 13 Ιουν 2024 - 9:00 από DIGITAL™
» Θεσσαλονίκη: Απαγόρευση κυκλοφορίας μέχρι την Παρασκευή στο Περιαστικό Δάσος και άλλες δασικές εκτάσεις
Πεμ 13 Ιουν 2024 - 8:59 από DIGITAL™
» Σεισμός 4,9 Ρίχτερ στη Ρόδο – Αισθητός έως και την Τουρκία – Ανησυχία στο νησί
Πεμ 13 Ιουν 2024 - 8:55 από DIGITAL™
» Λιβαδειά: Yπό μερικό έλεγχο η πυρκαγιά που απείλησε την πόλη
Πεμ 13 Ιουν 2024 - 8:53 από DIGITAL™
» Κορυφώνεται ο καύσωνας – Πού θα «χτυπήσει» 43άρια την Πέμπτη
Πεμ 13 Ιουν 2024 - 8:52 από DIGITAL™
» Καύσωνας: Ποια σχολεία θα είναι κλειστά την Πέμπτη
Πεμ 13 Ιουν 2024 - 8:50 από DIGITAL™
» Εξουδετερώθηκε νάρκη στο Καβούρι – Η στιγμή της ελεγχόμενης έκρηξης (Video)
Πεμ 13 Ιουν 2024 - 8:48 από DIGITAL™
» Αμοργός: Άκαρπες οι έρευνες για τον εντοπισμό του 59χρονου Αμερικανού – Η δύσβατη διαδρομή
Πεμ 13 Ιουν 2024 - 8:47 από DIGITAL™
» Θεσσαλονίκη: Τροχαίο δυστύχημα με θύμα 52χρονο μοτοσικλετιστή
Τρι 26 Μαρ 2024 - 9:03 από DIGITAL™
» «Η Ρωσία ετοιμάζεται να ρίξει πυρηνικά νέας γενιάς για να πείσει τη Δύση»
Τρι 26 Μαρ 2024 - 9:02 από DIGITAL™
» Πυροβολισμοί σε μπαρ στην Ομόνοια
Τρι 26 Μαρ 2024 - 9:00 από DIGITAL™
» Πειραιάς: Υπό έλεγχο πυρκαγιά σε εγκαταλελειμμένο κτήριο στα Καμίνια
Τρι 26 Μαρ 2024 - 8:59 από DIGITAL™
» Δραπετσώνα: Σοβαρό τροχαίο στον Περιφερειακό
Τρι 26 Μαρ 2024 - 8:56 από DIGITAL™
» ΕΛΑΣ: Συνελήφθη σωφρονιστικός υπάλληλος για διακίνηση ναρκωτικών σε φυλακές
Τρι 26 Μαρ 2024 - 8:53 από DIGITAL™
» Χωρίς προβλήματα η επιστροφή των εκδρομέων για το τριήμερο της 25ης Μαρτίου
Τρι 26 Μαρ 2024 - 8:51 από DIGITAL™
» Φωτιά κοντά στο παλιό εργοστάσιο του Κεράνη
Τρι 26 Μαρ 2024 - 8:49 από DIGITAL™
» Θεσσαλονίκη: Στις φλόγες τυλίχθηκε ΙΧ αυτοκίνητο
Τρι 26 Μαρ 2024 - 8:48 από DIGITAL™
» Θεσσαλονίκη: Τρεις άνδρες πιάστηκαν στα «πράσα» να κλέβουν καλώδια από επιχείρηση
Τρι 26 Μαρ 2024 - 8:47 από DIGITAL™